چگونه با دوربین موبایل از محصولات خود عکس های حرفه ای بگیریم؟

چگونه با دوربین موبایل از محصولات خود عکس های حرفه ای بگیریم؟
زمان مطالعه: 5 دقیقه
0
(0)

جذابیت در عکسی است که منتشر می کنید نه در محصول شما

 

چند وقت پیش، سفارش چند قلم میوه و سبزی داده بودم و منتظر پیک بودم. پیک که رسید و تماس گرفت، گفت ببخشید خانم نوشین تقلبی؟ تلفظ های عجیب و غریب فامیلی ام را قبلا زیاد شنیده بودم ولی تقلبی در نوع خودش نوآوری بزرگی به حساب می آمد! گفتم بنده نوشین هستم ولی ارجینالم، الان میام خدمتتون. آقای پیک یا متوجه منظورم نشد یا با خودش گفت مگر من با تو شوخی دارم؟ و خب چندان برخورد جالبی نداشت. البته که هدفم از تعریف کردن این خاطره آشنا کردن شما با فامیلی ام نبود. نکته ای که می خواهم بگویم این است که در چند سال اخیر خرید اینترنتی به خوبی جایگاه خود را در میان خانواده های ایرانی پیدا کرده است. شاید تنها مزیت کرونا همین بود. فروش آنلاین محصولاتی که قبلا بدون اینکه به بازار برویم و کیفیت آن ها را از نزدیک ببینیم هرگز نمی خریدیم.

حتی الان که شدت همه گیری کووید در حال کاهش است، خرید اینترنتی جزئی از سبک زندگیمان شده است. بالطبع با افزایش تقاضا و تعداد مشتری ها، تعداد فروشگاه های اینترنتی هم افزایش پیدا کرده. الان دیگر فرقی نمی کند کجا زندگی می کنید. در شهری بزرگ یا روستایی کوچک و دورافتاده. تنها چیزی که نیاز دارید یک محصول برای فروش، یک گوشی هوشمند و یک اکانت در شبکه های اجتماعی یا در حالت حرفه ای تر یک سایت اینترنتی است. فرقی نمی کند در خانه مربا و شیرینی درست کنید یا تولیدی لباس داشته باشید یا لوازم آرایشی بفروشید. الان به لطف شبکه های اجتماعی هر چیزی از طریق اینترنت قابل فروش است. اما علیرغم تقاضای بالا، میزان عرضه ی انواع مختلف کالاها نیز افزایش پیدا کرده و رقابت تنگاتنگی بین فروشنده ها در زمینه های مختلف وجود دارد.

ترغیب کردن به خرید فقط با یک عکس

اگر می خواهید در این بازار رقابت فروش آنلاین محصول خود را به خوبی تبلیغ کنید، هم باید محصولتان از کیفیت خوبی برخوردار باشد، و هم قیمت مناسبی داشته باشد. اما یک نکته ی مهم وجود دارد. مشتری از پشت صفحه ی گوشی یا لپ تاپ متوجه کیفیت جنس شما نمی شود. عکس محصول اولین و مهم ترین چیزی است که می تواند توجه مشتری را به خود جلب کند.  به جرئت می توان گفت که عکاسی حرفه ای از محصول مهم ترین قدم برای فروش خوب و جذب مشتری است.

عکاسی حرفه ای محصول
عکاسی حرفه ای محصول

شاید با خواندن پاراگراف های بالا فکر کنید که برای عکاسی حرفه ای از محصول نیاز به دوربین گران قیمت و تجهیزات عکاسی دارید. اما اینطور نیست. در این مقاله از یلووال مدیا روش های ساده و موثری را به ما معرفی می کنیم که با استفاده از آن ها می توانید با گوشی هوشمند از محصولات خود عکس های جذاب و منحصر به فردی بگیرید. پس در ادامه ی مقاله با ما همراه باشید.

برجسته کردن محصول با استفاده از پس زمینه ی مناسب

پس‌زمینه مناسب نه تنها تمرکز بیننده را روی محصولی که از آن عکاسی می‌کنید حفظ می‌کند، بلکه فرآیند ویرایش پس از عکاسی را نیز ساده تر می کند. سعی کنید از پس زمینه سفید یا رنگ های روشن استفاده کنید، زیرا این کار حذف اشیاء و سایه های ناخواسته و روتوش عکس ها را آسان تر می کند. خوشبختانه، لازم نیست هزینه ی زیادی کنید که یک پس‌زمینه شیک بسازید. گزینه های مقرون به صرفه ای برای انجام اینکار وجود دارد که یلووال مدیا به شما آموزش می دهد.

برای ایجاد پس زمینه ی سفید نیاز به یک صندلی و یک رول کاغذ سفید دارید. کاغذ را با گیره یا چسب به بالای پشتی صندلی بچسبانید و کاغذ را روی صندلی بکشید. به این حالت سوئیپ گفته می شود. منحنی سوئیپ ایجاد شده توسط کاغذ سفید در عکس دیده نمی شود و باعث می شود فوکوس روی محصول بیشتر شود. حالا یک پس زمینه ی سفید و مرتب برای عکاسی دارید!

استفاده از نور طبیعی و یا لایت باکس

نور مهم ترین فاکتوری است که باید هنگام عکاسی رعایت کنید. تاثیر نور خوب روی رنگ و کیفیت عکس بیشتر از حد تصور است. بهتر است عکاسی را در نور روز انجام دهید. نورهای مصنوعی می توانند باعث شوند رنگ واقعی محصول شما در عکس نشان داده نشود. اگر از محصولی در داخل خانه عکس می گیرید، پس زمینه و میز عکاسی خود را نزدیک پنجره ای قرار دهید که نورگیر است. اگر نور خیلی شدید است، می توانید شیشه ی پنجره را با یک کاغذ نازک بپوشانید.

استفاده از نور طبیعی و یا لایت باکس
استفاده از نور طبیعی و یا لایت باکس

استفاده از نور مصنوعی مثل نور لامپ هم می تواند برای برجسته کردن یک ویژگی فیزیکی در محصول مفید باشد. یکی از گزینه های مقرون به صرفه برای ایجاد پس زمینه و استفاده از نور مصنوعی، ساختن خیمه ی نور (light tent) است که لایت باکس هم نامیده می شود.  این وسیله یک جعبه با اضلاع فلزی یا سیمی و دیواره های شفاف است که به ایجاد نوری با توزیع یکنواخت در اطراف جسم فوکوس کمک می کند.  برای اینکه خودتان لایت باکس بسازید، به یک ظرف در دار پلاستیکی شفاف نیاز دارید . در مرحله ی بعد، قسمت پایین ظرف و اگر می خواهید نور یکنواخت تری داشته باشید و تمام طرف های دیگر را با کاغذ سفید بپوشانید. در نهایت، یک نور مصنوعی را در دو طرف ظرف قرار دهید.

نکته ی مهم این است که نور طبیعی و مصنوعی را باهم استفاده نکنید. تلفیق این دو با هم می تواند اث منفی روی عکس شما داشته باشد.

ثابت نگه داشتن گوشی

زمانی که می خواهید روی محصول فوکوس کنید، تار نبودن عکس اهمیت بسیار بالایی دارد. کنترل لرزش دست کار سختی است، مخصوصا اگر برای گرفتن عکس خوب کمی اضطراب داشته باشید. اما استفاده از یک تجهیز ساده و ارزان قیمت می تواند به شما کمک زیادی کند. سه پایه های نگه دارنده ی دوربین به راحتی به شما این امکان را می دهند تا گوشی خود را ثابت نگه دارید و نگران تار شدن عکس نباشید.

ثابت نگه داشتن گوشی
ثابت نگه داشتن گوشی

استفاده از قانون یک سوم عکاسی

یکی از ساده‌ترین و بهترین راه‌ها برای بهبود کیفیت عکس‌هایی که با موبایل می گیرید، روشن کردن gridlines (خطوط فرضی) دوربین است.  این گزینه یک سری خطوط را بر روی صفحه نمایش دوربین گوشی هوشمند شما قرار می دهد که بر اساس “قاعده یک سوم” رسم شده اند.قاعده ی یک سوم  یک اصل مهم در عکاسی است که می گوید تصویر باید به سه قسمت تقسیم شود، هم به صورت افقی و هم به صورت عمودی. بنابراین شما در مجموع 9 قسمت را در اختیار دارید. طبق این تئوری، اگر سوژه ی مورد نظر خود را رادر امتداد یکی از خطوط  یا تقاطع های آن قرار دهید، ترکیب بندی عکس شما دارای بالانس خوبی خواهد بود.

یک عکس حرفه ای نتیجه ی صبوری و دقت است

در این مقاله ی یلووال مدیا سعی کردیم نکات ساده و کاربردی عکاسی حرفه ای از محصول را به شما آموزش دهیم. ولی یک نکته ی مهم وجود دارد. حتی اگر دوربین خوب و حرفه ای داشته باشید و به تئوری عکاسی هم مسلط باشید، اگر زمان عکاسی صبر و دقت کافی نداشته باشید نتیجه ی خوبی نخواهید گرفت.

ممکن است برای عکاسی از یک محصول در بهترین نور و با داشتن پس زمینه ی مناسب، مجبور شوید بارها و بارها از زوایای مختلف عکس بگیرید. پیدا کردن زاویه ی خوب و تنظیم میزان فوکوس، فقط با گرفتن عکس های متوالی و بررسی آن ها به دست می آید. پس اگر به فکر راه انداختن کسب و کار اینترنتی خود یا گسترش و بهبود آن هستید، از تئوری های ساده ی عکاسی غافل نشوید.

 

چقدر این پست مفید بود؟

برای امتیاز دادن به پست روی ستاره کلیک کنید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

0 دیدگاه